خبر فوری

نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: به طور کلی وضعیت کتاب شرایط مناسبی ندارد و تیراژ کتاب‌ها بسیار محدود شده است و کودکان و نوجوانان نیز به جای مطالعه کتاب‌ها به سمت سرگرمی‌هایی همانند اینترنت و بازی‌های رایانه‌ای می‌روند.

حال «کتاب» خوش نیست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، مراسم بزرگداشت محمود برآبادی صبح امروز با حضور شماری از نویسندگان برجسته کشور در آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری برگزار شد. در این مراسم محمود برآبادی در اظهاراتی از وضعیت ناخوش «کتاب» گفت و اینکه کودکان و نوجوانان دیگر ترجیح نمی‌دهند کتاب بخوانند.

وی با اشاره به وضعیت چاپ کتاب حوزه کتاب و نوجوانان، اظهار کرد: به طور کلی وضعیت کتاب شرایط مناسبی ندارد و متأسفانه در چند سال اخیر تیراژ کتاب‌ها بسیار محدود شده است و کودکان و نوجوانان نیز به جای مطالعه کتاب‌ها به سمت سرگرمی‌هایی همانند اینترنت و بازی‌های رایانه‌ای می‌روند.

وی وضعیت حوزه کودک و نوجوان را نسبت به دیگر حوزه‌ها مطلوب دانست و افزود: با توجه به اینکه با افزایش جمعیت جوان در جامعه مواجه هستیم بنابراین انتظار می‌رود که میزان تیراژ کتاب‌ها افزایش یابد اما متأسفانه نظام آموزشی کودکان و نوجوانان را برای ورود به دانشگاه تربیت می‌کند و این موضوع سبب شده تا خانواده‌ها فقط به کتاب‌های تحصیلی توجه کنند.

نویسنده ادبیات کودک و نوجوان با بیان اینکه کتاب‌های دبستانی، رمان و اشعار در سبد کالایی خانواده‌ها حفظ شده است، بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور کتاب به عنوان نخستین کالا از سبد خانواده‌ها حفظ می‌شود و این معضل باعث نابسامانی بازار خرید و فروش کتاب‌ها شده است.

برآبادی با اشاره به نوشتن رمان کامران میرزا، تصریح کرد: اکنون در حال نوشتن این رمان فانتزی هستم که در مورد نوجوانی است که بر اثر یک حادثه به 120 سال قبل برگشته است و در جریان ترور ناصرالدین شاه قرار می‌گیرد لذا کامران میرزا می‌خواهد روند تاریخ را تغییر بدهد اما با مشکلات متعددی روبرو می‌شود.

وی با بیان اینکه نویسندگان در خلق آثار جذاب محدود شده‌اند، ادامه داد: به دلیل سانسورهایی که وزارت ارشاد بر کتاب اعمال می‌کند تا حدودی در حوزه محتوایی اثر می‌گذارد و بسیاری از روابط عاطفی نوجوانان در رسانه ملی پخش می‌شود ولی زمان می‌خواهد در کتاب‌ها به چاپ برسد نویسندگان با واکنش جدی وزارت ارشاد مواجه می‌شوند.

نویسنده ادبیات کودک و نوجوان با بیان اینکه نویسندگان حوزه‌های مختلف کتاب با دستانی بسته می‌نویسند، یادآور شد: برخی از محدودیت‌ها مانع استفاده از تمام ظرفیت‌های خلاق نویسندگان شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.